Wednesday, March 21, 2012

tajuk mengaji je ko tak nak buka!!




Assalamualaikum wbt.. 
{。^◕‿◕^。}

ha..tengok tu..nampak je update pasal mengaji..dah nak ngelat ye..hehe
meh baca ni..

sebelum tu tekan sini dulu

bukan nak ajar korang mengaji ke apa..tapi nak cerita pasal kisah aku zaman kecik-kecik dulu..
pasal pergi mengaji..hehe

aku mengaji dengan jiran je..rumah Arwah tok guru aku tak ada la jauh pun dari rumah..dalam 200 meter je jalan kaki.
aku mengaji waktu malam..pukul 7 hingga pukul 8.aku mengaji pula bukan pergi sorang-sorang tapi bersama dengan kakak dan juga seorang anak saudara aku.
dekat sana yang dah menanti kawan zaman kecik tapi lebih tua dari aku..aku panggil Pejal merah..sebab panggil macam tu.kalau kena marah ke apa ke..telinga dia mesti merah.hehe

selalunya aku,kakak dan juga anak saudara aku ni akan berlumba-lumba mengaji sebab nak diajar dahulu..yang wajib last ialah Pejal sebab tu rumah dia dan dia memang kena tibai paling teruk..haha

tapi..bukan bab mengaji aje..selalunya banyak main-main dari mengaji..bila dah kena marah barulah masing-masing buat muka herot sambil mengaji dan sambil menjeling..haha..

kalau teka-teki tu dah macam-macam teka teki diberi masa mengaji..haih...kelakar betul masa tu..
pastu mula lah Arwah tok guru aku duk bebel-bebel nak mengajar..katanya banyak main dari mengaji..

ada juga Pejal merah yang selalu saja mengusik kami letak lipas atau cicak dekat rehal tempat letak quran..mula la bertempiaran lari..saat tu rasanya rumah Arwah tok guru aku hampir-hampir nak runtuh..hehe

dan..pernah juga ada kematian di kampung dan mayat dimandikan dalam sungai..malam tu kami pergi mengaji macam biasa..dan selalunya juga kami hanya balik bertiga..
malam itu..ayah aku datang jemput..katanya dengar kami panggil 

"mak...mak..mak"

padahal bila masa pula kami panggil.memang tak ada panggil..
bila balik..lari macam lipas kudung..haha..
hantu ke apa panggil tu? sampai sudah memang tak tahu...

hari selepasnya aku selalu sahaja berlumba lari apabila balik mengaji..pukul 8 zaman dulu gelap gelita jika cahaya lampu pun samar-samar sahaja nampak jalan..

p/s: kenangan tercipta kerana aku ada




Terima Kasih..sila komen,klik nuffnang dan churp2 jika suka entry ini

6 comments:

  1. eh eh, sama macam shiema. dulu pukul 7 dah azan. pukul 8 dah gelap. mesti lari balik dari mengaji tu. lari ramai ramai. sebab cuak. hihi

    ReplyDelete
  2. kalau citer pasal kisah time kecik2 dulu memang seronok kan sis :)

    ReplyDelete
  3. hahaha. aku g ngaji naek beskal dulu. along aku carry. mcm sweet je time tu :)

    ReplyDelete
  4. huhu..menarik cerita nya..terkenang pulak masa muda2 dulu..huhu

    ReplyDelete
  5. Teringat kisah mengaji kecil2 dulu memang seronok. Guru Quran kami sangat garang, hampir setiap mlm ada saja yg kena rotan. Tapi rotannya yg menjalar di belakang setiap hari itulah yg menjadikan kami murid2nya org2 yg dpt membaca Quran dgn baik hingga kini..

    ReplyDelete
  6. hihi mengaji masa zmn kanak2 mmg seronok..skg pun masih lg mengaji...g kelas tiap khamis & jumaat :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..
no harsh words please...
Admin tidak akan bertanggungjawab dengan komen yang ditinggalkan.

 
Allright reserved by ARRA AHMAD copyright@2012 Designed by DIARISIFROGGIE